Så blir du rätt person på rätt arbetsplats – 5 enkla tips!

kandidat5poolia.jpg

1. Titta dig själv i spegeln

- Vad du kan du och vad vill du göra?
- Vad är viktigt för dig – rollen, kollegorna, chefen, personalpolitiken eller företaget?
- Vilka krav ska det nya jobbet uppfylla för att du ska trivas?

2. Gör en grundlig research

- Utnyttja ditt kontaktnät. Känner du någon som jobbar eller har jobbat på företaget som kan ge dig en ärlig bild av företaget?

Lästips: Kvalitetssäkra din blivande chef!


- Läs på om företaget på bolagets webbplats. Googla på företaget. Vad skrivs om företaget i forum och sociala medier?

6 steg till ett lyckat nätverkande  Lär dig bygga och vårda dina relationer Ladda ner guiden!3. Analysera annonsen

- Stämmer rollen överens med dina krav?
- Får du ett hum om vad företaget står för?

4. Utnyttja intervjutillfället

- Försök att ge arbetsgivaren en tydlig bild av såväl din kompetens som din person.
- Var uppriktig genom hela rekryteringsprocessen.
- Ta arbetsintervjun i akt. Passa på att ställa frågor om det som är viktigt för dig. 
- Var lyhörd. Lyssna på vad som sägs mellan raderna.
- Om det sociala är avgörande för dig kan du i ett senare skede av rekryteringsprocessen be att få träffa några av dem du ska jobba med.

5. När du har fått jobbet

- Ha en öppen dialog med din nya chef från dag ett. Det finns inga dumma frågor!

- Försök skapa en samsyn kring vad som förväntas av dig och hur din inkörningsperiod ska se ut.
- Var inte rädd för att säga till om du behöver mer stöd för att komma på banan.
- Allt faller inte på plats första veckan, så ha tålamod. Det tar tid att komma in i  en nya roll, både professionellt och socialt.

Har du precis börjat på ett nytt jobb, eller funderar du på dina möjligheter? Du hittar våra lediga jobb här.

Du hör ofta att arbetsgivare vill ha rätt person på rätt plats. Men hur blir du rätt person? Vi har sammanställt en lathund med fem enkla tips, från början till slut.