Sparsam eller dumsnål? Här är sakerna du som chef INTE bör spara in på!

sparsam-eller-dumsnal-186816-edited.jpeg

Så; är det värt att spara in på exempelvis gemensamma frukostar eller aktiviteter, eller är det bara att vara dumsnål? Här är fem saker som vi tycker att du borde prioritera – för att skapa en bättre arbetsmiljö med välmående medarbetare.

Lunchen på konferensen

Har ni kallat till en konferens eller heldagskurs, men inte planerat in en gemensam lunch? Att bjuda på lunch i det här läget skapar en känsla av att medarbetarna är prioriterade och kommer troligtvis bidra till en mer härlig stämning i gruppen (plus en mer produktiv eftermiddag).

Fikat på fredagen

Fikakulturen är stark i Sverige, men på en del företag sker det helt på medarbetarnas eget initiativ. Samtidigt är stunden ett bra tillfälle för att samla hela gruppen inför helgen och prata om annat än jobb. Som chef är att bjuda på fika eller frukt på fredagen ett enkelt medel för att skapa en starkare sammanhållning. 

Fruktkorgen

Frukt är en rätt liten utgift för er som företag, men bidrar till energi, välmående och mer alerta medarbetare. Att kunna fylla på blodsockret vid behov eller ta ett snabbt mellanmål mellan mötena är en förmån som uppskattas av de allra flesta.

Höj- och sänkbara skrivbord

Välmående bygger såklart inte bara på att få bjudluncher eller fruktkorg, utan är till stor del också kopplat till arbetsmiljö. Höj- och sänkbara skrivbord är något som hjälper medarbetarna att anpassa sin arbetsplats efter behov och som bidrar till ökad rörelse under arbetsdagen.

Friskvården

Friskvårdsbidrag är standard på de flesta arbetsplatser, men vi tycker att det kan finnas en poäng med att utöver detta erbjuda gemensamma friskvårdsaktiviteter. Det kan till exempel vara gemensam (men frivillig) löpträning en gång i veckan, eller att ni bjuder dit en massör en gång varannan vecka.

 

Att tänka på ekonomin är inte fel, men att bli dumsnål är varken bra för medarbetarna eller företaget i stort. Få fler tips kring vad du som chef bör undvika att göra i vår guide!

Chefen är orsaken till att de bästa medarbetarna slutar  Vi listar 14 anledningar till varför. Ladda ner guiden här

En del saker kallas förmåner av en anledning – de är helt enkelt något som erbjuds utöver ordinarie avtal som friskvårdsbidrag eller busskort. Samtidigt finns det ett par saker som brukar anses vara förmåner, men som snarare borde vara något som du som chef ser som en prioriterad del i verksamheten.