Vanligaste missarna chefer gör vid rekryteringar

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Vanligaste missarna chefer gör vid rekryteringar</span>

Vad händer när man gör en ”quick fix”?

Behovet ses inte över ordentligt och utvecklingen står still. Många har för bråttom och vill inte vänta ut den bästa kandidatens uppsägningstid och tar därför någon som kan börja så snart som möjligt. Eftersom du inte har tagit dig tid att titta på hela marknaden blir varken urvalet eller rekryteringen optimal. Resultatet kan naturligvis bli bra men ofta inte som du kanske tänkt dig från början.
 

Därför lönar det sig att anlita ett bemanningsföretag  Den effektivaste hjälpen vid rekryteringar Ladda ner guiden här

Att anställa till exempel nyutexaminerade ekonomer som ekonomiassistenter blir allt vanligare. Men det som många större företag gör fel är att inte ha någon utvecklingsplan. Att börja som assistent, oavsett inom vilken verksamhet det rör sig om, är en utmärkt ingång i företaget men efter en period behöver personen utvecklas. Tyvärr har många företag en tendens att inte tänka långsiktigt och riskerar då att tappa personerna för tidigt. Medarbetare som är värdefulla för företagets framtid. För att undvika dessa missar har vi tre tips till dig som ska rekrytera snart framöver:

1. The perfect mix

Om alla på din avdelning skulle vara stöpta i en och samma form, skulle inte avdelningen fungera. Vi behöver olika kompetenser, personligheter och egenskaper för att komplettera och utveckla varandra. Medarbetare som trivs och får utvecklas presterar bättre och skapar i sin tur framgång för företaget. Se över mixen på din avdelning. Vilka personligheter och kompetenser är det egentligen som behövs för att ni ska skapa den där framgångsrika gruppdynamiken?

2. Rekrytera långsiktigt

Ja, jag vet att det oftast är ont om tid när det är dags att rekrytera. Att det, som jag nämnde tidigare, kan bli en ”quick fix”. Men som ni alla vet lönar sig aldrig en kortsiktig lösning. Tänk långsiktigt! Ta dig tid att göra en ordentlig behovsanalys, titta på hela marknaden och vänta ut den bästa kandidatens uppsägningstid. Det är värt det i det långa loppet.

Lästips: Rekryterar du för att få ihop ett bra team på ekonomiavdelningen?

3. Ha en plan!

I början på ett nytt jobb tycker de flesta att det är spännande och intressant, men efter en period kommer sannolikt personen vilja utvecklas och utmanas i sin roll. För att inte tappa en ambitiös person måste du ha en utvecklingsplan som innefattar naturliga steg där personen kan få utvecklas och växa vidare inom företaget.

 

Oavsett om du ska rekrytera en ny controller till ekonomiadelningen eller kanske en ny HR-specialist är det ganska vanligt att stirra sig blind på att fylla det tomrum som uppstår när någon duktig anställd slutar eller går i pension. Att försöka hitta en person som har liknande kompetens och personlighet som den som slutade hade, att helt enkelt anställa en ny “Anna”.