Case: Konradssons Kakel hittade rätt säljare med hjälp av AI.

Vad gör man när man inte hittar rätt kandidat ? Jo man ringer Poolia!

På grund av Covid19 så blev det en utdragen process för Konradssons Kakel att rekrytera en säljare till landets största distrikt, Norrland. För att få ett snabbt och bra resultat så valde Konradssons att testa Poolias digitala headhunter verktyg, Poolia Social Media Boost. En teknik som innebär att platsannonsen hittar kandidaten, istället för traditionell annonsering där det är helt tvärtom.

Poolia Social Media Boost bygger på en algoritm som genom att analysera sociala och geografiska aspekter hittar de personer som har högst sannolikhet att klicka på kampanjen. Algoritmen analyserar sedan alla de som klickat på annonsen, för att hitta fler likande personer. Annonsen exponeras på Facebook, Instagram, LinkedIn och Google Display. Som kund har du dessutom hela tiden tillgång till ett dashboard, där resultat av kampanjen kan läsas av i realtid.

- Vi kommer absolut att använda verktyget igen om vi har svårt att hitta rätt kandidater, säger Marcus Holmgren Enhetschef på Konradssons Kakel.

För att få till en bra annonskampanj krävdes inte mycket tid från Konradssons, utan annonsförslagen baserades på den kravprofil Poolia tagit fram i början av rekryteringsprocessen. Och resultatet av annonskampanjen?
En lyckad process med otroligt många sökande med rätt profiler och i slutändan en kandidat som Konradssons idag är väldigt nöjda med.

Behöver ni också hjälp att hitta rätt individ till rätt plats? Ring Poolia!

 

Konradssons Kakel:
Konradssons Kakel är en av Sveriges största leverantörer av kakel och klinker. Utmärkande för Konradssons är känslan för kvalitet och service, samt dess breda och djupa sortiment. Konradssons Kakel finns i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö.