Därför ska du arbeta som konsult | Poolia

I dag används begreppet konsult vitt och brett. Men vad är en konsult egentligen? Vad gör en konsult och vad innebär det att vara konsult? Vi reder ut hur en konsult skiljer sig från en ”vanlig” anställning och vilka fördelar det finns med att arbeta som konsult.

Vad är en konsult?

En konsult är en person som till exempel är anställd på ett bemanningsföretag, konsultföretag eller som underkonsult - men som är uthyrd till ett annat företag. En konsult är kort sagt en person som är anställd för att hjälpa ett företag att fylla ett behov under en begränsad tid, som till exempel under ett projekt eller en arbetstopp. Det kan både vara som specialist inom ett område som företaget inte besitter, eller en person inom ett område där företaget behöver förstärkning snabbt.

Vem kan bli konsult?

Alla kan arbeta som konsult, oavsett om du har en spetskompetens eller inte. Har du en spetskompetens som efterfrågas på marknaden kan konsultrollen vara ett perfekt sätt att skaffa dig en bredare erfarenhet och ett större kontaktnät. Kanske har du arbetat länge inom samma bransch eller område och är redo för att testa på något nytt? Eller är du kanske nyutexaminerad och har svårt att få ett första jobb. Som konsult hjälper bemanningsföretaget dig att hitta uppdrag som skulle kunna passa, vilket innebär att du får en snabb väg in på arbetsmarknaden och möjligheten till nya karriärsval. En chans att hitta nya inriktningar och områden. Konsultuppdraget kan i många fall leda till en tillsvidareanställning, om du och din uppdragsgivare trivs med varandra.

Läs något av våra konsultcase och få den bästa inblicken i hur det är att jobba som konsult!


Finns det några risker?

Att vara konsult innebär samma anställningsskydd som en tillsvidareanställd – då båda innebär att man kan mista sitt arbete. Skillnaden är att du som konsult fortfarande har din konsultchef i ryggen, och därmed någon som kommer att jobba för att hitta nya uppdrag till dig om det tidigare skulle avslutas.

Vad är skillnaden mellan en konsult och en tillsvidareanställd?

Det finns två stora skillnader mellan en konsult- och tillsvidareanställning. Det första som skiljer dem åt är att du som konsult både kommer att ha en arbetsgivare och en uppdragsgivare. Bemanningsföretaget som du arbetar för kommer att vara din arbetsgivare och företaget som anlitar dig, uppdragsgivaren, kommer att vara din chef. Men du kommer även att ha en konsultchef som ansvarar för just dig, som kontinuerligt har en dialog med dig, för att följa upp och se till att allt fungerar bra. Den andra skillnaden är att ett konsultuppdrag oftast är tidsbegränsat. Det innebär att du är ute hos en uppdragsgivare under en period och efter periodens slut får du ett nytt uppdrag. Våra uppdrag på Poolia är till exempel 6-9 månader i snitt.

Här hittar du våra tjänster som ligger ute just nu – både som konsult och som anställd!


Vad är fördelarna med att bli konsult?

Som konsult kommer du att ha kontinuerlig kontakt med din konsultchef som hela tiden arbetar med att hjälpa dig att utvecklas inom ditt fält och att ta nästa steg. Som konsult på ett bemanningsföretag är du alltid trygg, oavsett vilket uppdrag du är ute på. Och skulle du inte trivas ute på ett uppdrag eller känner att det inte alls passar dig, så kan ditt bemanningsföretag hjälpa dig att hitta något nytt. Förutom att konsultrollen är en snabb väg in på arbetsmarknaden så ger den dig även givande erfarenheter som du kan bygga ditt CV på.

Konsultrollen ger dig möjlighet till olika spännande uppdrag där du får lära känna nya människor och kollegor, vilket innebär att du inte bara breddar ditt CV, utan även bygger ett nätverk som du har nytta av i resten av ditt yrkesverksamma liv.

Därför ska du arbeta som konsult  Alla fördelar och förmåner med jobbet Ladda ner guiden!