De bästa profilerna söker inte jobb – men går att nå!

hello-i-m-nik-8yCmQODY2SY-unsplash-1

Den aktiva och den passiva marknaden

Det finns den "aktiva marknaden", där de som har ett behov av att söka jobb finns – de som kollar rekryteringsannonserna och hör av sig till företag. Men sen finns det den "passiva marknaden" – full av de som inte aktivt letar efter ett nytt jobb, men är intresserade om rätt möjlighet dyker upp. Tyvärr är fördelningen mellan dessa två inte exakt önskvärd. Det är nämligen så att den passiva arbetsmarknaden utgör ungefär 59% medan den aktiva bara står för 21% (och 20% är inte intresserade alls).

Ditt mål bör alltid vara att rekrytera från den passiva marknaden, inte bara för att det är där de flesta kandidaterna finns, utan också för att det är där de bästa talangerna finns. Varför? Eftersom ett annat företag troligen redan har snappat upp dem – och för att de som inte aktivt söker heller inte kollar annonser.

Hur når du den passiva gruppen?

Eftersom denna grupp talanger inte aktivt letar nytt jobb måste du hitta ett annat sätt att nå dem än annonser. Utifrån 30 års erfarenhet kan vi säga att det bästa sättet att penetrera den "passiva" marknaden är via referenser, tätt följt av ”direct sourcing”. 

Börja därför med att nyttja era anställdas kontaktnät. Se till att de delar de öppna positionerna ni har – och att de tipsar om vilka de känner som skulle kunna vara en bra match. I somliga fall kan det vara värt att ha någon sorts referenstävling eller bonussystem för de medarbetare vars tips faktiskt leder till anställning. Om era anställda inte tipsar sina kontakter om möjligheterna, är det ett tecken på ett allvarligt problem med ert employer brand.

När tips inte räcker till

Referenser och tips kommer inte alltid funka. Förr eller senare kommer ni behöva söka nya medarbetare proaktivt. Då är det mycket viktigt att tänka på att de du når ut till inte har uttryckt något intresse för ditt företag hittills, så det första du vill göra är att engagera dem i dig. 

Din första kontakt med en potentiell kandidat bör innehålla en introduktion till dig och ditt företag, och ge några anledningar till varför du hör av dig och varför detta drag skulle gynna kandidaten. Berätta varför era jobb är relevanta för personens erfarenhet och berätta vilka aspekter av dess CV som gör att personen skulle passa för uppdraget. Kom ihåg att det var du som hittade personen – så fokusera på vad som gjorde att du ville nå ut till just hen, och glöm inte att tala om varför.

Att få dessa människor intresserade är svårt, och kommer kräva mycket arbete från din sida. Och även om de är öppna för att prata med dig, kom ihåg att de för närvarande är anställda och inte letar jobb – därför kommer de att vara väldigt kräsna.

Ta hjälp av proffsen

I vissa fall kan det vara så att utomstående hjälp i längden blir mycket mer tids- och kostnadseffektivt än att själv börja jaga människor. De som redan har ett kontaktnät, och dessutom är utbildade experter på att nå både aktiva och passiva marknaden, kommer självklart kunna göra ett bättre jobb. Så om ni inte tänker satsa på en hel rekryteringsavdelning – börja med att ta hjälp utifrån!

Guiden för dig som vill bygga en talangpipeline    Ladda ner guiden här

 

 

När det pratas om rekrytering hör vi ofta om både passiva och aktiva kandidater. Du kanske tycker det låter rätt ointressant – du vill ju bara ha den bästa kandidaten, oavsett om hen är arbetslös, anställd men tittar, anställd men öppen för rätt möjlighet eller anställd men inte öppen för en ny möjlighet. Men för att nå de bästa kandidaterna måste du först och främst acceptera att det finns två talangmarknader – och att de måste bemötas olika.