En bra chef – det viktigaste när man söker jobb

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >En bra chef – det viktigaste när man söker jobb</span>

Motivera

För att dina anställda ska tycka att det är roligt att komma till jobbet är det viktigt att du kan motivera och inspirera dem i arbetet. Det handlar både om uppskattning men också konstruktiv feedback som kan få dem att utvecklas.

Delegera

Att delegera handlar inte om att dumpa uppgifter i dina anställdas knä, nej det handlar om att fördela uppgifter tillsammans med ett stort ansvar. Med eget ansvar växer dina anställda. Du visar att du litar på dem och då tar de ännu mer ansvar och vill göra ett ännu bättre jobb.

Uppskatta

Vad du än gör, visa din uppskattning för dina anställda. Se, lyssna och bry dig om dem. Få dem att känna att deras jobb är värdefullt och att de är värdefulla. Har det gått bra för avdelningen eller teamet så tar du inte själv åt dig äran utan lyft gruppen istället. Har däremot gruppen fått kritik, är det du som tar till dig den, skyll inte ifrån dig på teamet.

Så blir du en drömchef!  Den viktigaste pusselbiten för en fungerande verksamhet Ladda ner guiden här

Involvera

Försök involvera dina anställda i verksamheten, dess mål och strategier. Kommunicera siffror och saker som händer inom företaget, som exempelvis förändringar eller nya kampanjer. Var transparent! Känner dina anställda sig delaktiga i helheten kommer de också bli mer motiverade och känna ett större värde, både för arbetet och verksamheten.

Utveckla

Ditt primära ansvar ska vara att utveckla dina anställda. Dina behov ska läggas åt sidan och bara fokusera på dina anställdas bästa. Vad är de duktiga på och hur vill de utvecklas? Du ska kunna identifiera deras starka sidor och se till så att de får göra det de tycker är roligt. Du ska skapa förutsättningarna för att de ska lyckas.

Om du gör alla dessa saker så är du en bra chef. Självklart finns det alltid saker som kan bli bättre och med detta i bakhuvudet så går du rätt väg. Lycka till!

 

Kompetensindikatorn 2020

Är du nyfiken på de allra senaste trenderna och resultaten kring framtidens rekrytering som presenteras i Kompetensindikatorn från 2020? Lämna ditt intresse så kontaktar vi dig!

Fler lästips:

Så långt kommer du med att visa uppskattning
DU är anledningen till att dina bästa anställda slutar
Kvalitetssäkra din blivande chef

Utvecklande arbetsuppgifter och bra chefer toppar listan över vilka de viktigaste argumenten är när man söker nytt jobb. Lön kom till exempel mycket längre ner på listan. Vi vet också att den främsta orsaken till att anställda slutar på sina arbetsplatser är relationen till sin närmaste chef. I det här blogginlägget har vi därför listat hur du blir en bra chef.