Hitta rätt jobb inom life science med 4 smarta steg!

rohan-makhecha-408608-unsplash-440032-edited-482127-edited

Att söka jobb är ett jobb i sig – och att bygga en karriär är lite som att bygga ett hus. Har du en plan är sannolikheten större att du gör rätt val. En förutsättning för att hitta rätt jobb ligger i förarbetet. För att arbeta inom life science är det i första hand såklart viktigt att ha rätt typ av utbildning, men nästa steg är egentligen inte att analysera vilka företag eller arbetsplatser du kan vara intresserad av. Istället måste du börja med dig själv.

1. Utmana dig själv om dina mål

Ladda upp med en fika och ett frågebatteri. Ställ dig själv mot väggen och ta reda på vilken roll du trivs med och vilka ambitioner du har.

Andra viktiga frågeställningar:

  • Vilken typ av chef fungerar du bäst ihop med?
  • Vilka kollegor trivs du med? Eller trivs du bäst med att jobba själv?
  • Vill du jobba som konsult eller vara anställd?

När du ställt frågorna bör du vikta värdet av frågorna och se till de som är viktigast för just dig, eftersom allt varierar från person till person. Ha dina kriterier klara för dig så blir vägen till det rätta jobbet klarare – oavsett om du redan vet att du vill arbeta som biomedicinsk analytiker, är nyfiken på läkemedelsbranschen eller har läst en generell miljövetenskaplig utbildning.

2. Matcha dina kriterier med företagen

När du har avhandlat ditt utvecklingssamtal med dig själv gäller det att hitta en möjlighet som matchar dina kriterier. Gör research, om du inte redan har koll, kring vilka olika yrken som kan passa utifrån din utbildning och dina mål. Inom de flesta life science-områden råder liten konkurrens inom de närmaste åren, vilket innebär att det ofta är lätt att få jobb och att många större organisationer och företag har behov av din specifika kompetens.

Undersök om de arbetsplatser som verkar intressanta matchar dina krav – och om de har fler fördelar. Har du någon kontakt på arbetsplatsen, eller vet du någon som har jobbat där tidigare? Ställ frågor kring hur de ser på sina arbetsuppgifter, ledarskapet, arbetsmiljön eller något annat som väger tungt i allmänhet och för dig i synnerhet.

Använd alla tillgängliga kanaler för att få reda på mer information om hur det är på arbetsplatsen. Är det ett större sjukhus eller läkemedelsföretag du är nyfiken på till exempel så kan du garanterat få relevant inblick i såväl kulturen som potentiella framtida kollegor via forum och på sociala medier.

3. Läs mellan raderna

Finns det en aktuell annons ute från ett företag eller organisation som du är intresserad av? Glöm inte att också läsa vad som står mellan raderna! Vad kan du hitta där? Har du vad som krävs, förutom den exakta farmaceutiska utbildning, analytiska förmåga eller erfarenhet inom de tekniska undersökningsmetoder som efterfrågas? Och har jobbet vad DU kräver?

Har du gjort ett personlighetstest i en tidigare rekryteringsprocess? Använd gärna den lärdom du fick om dig själv då.

4. Ärlighet varar längst

Det finns ett ordspråk som är särskilt aktuellt inom rekryteringsvärlden: ”Ärlighet varar längst.” Det gäller både mot dig själv och mot din potentiella arbetsgivare. Var tydlig i hela rekryteringsprocessen – det vinner du på!


När du väl kommer till intervju, försök få så mycket information som möjligt för att kunna ta ställning till om arbetsplatsen är en bra matchning för just dig. Försök att se vad som döljer sig bakom fasaden och mellan raderna, be om att få ta en tur i lokalerna eller få träffa rollens närmaste laboratorium kollega.

När du väl påbörjat din nya anställning, sätt mål för dig själv och förankra dem med din nya chef så att ni strävar åt samma håll. Och ha tålamod, allt faller inte på plats dag ett.

LinkedIn-guide för nybörjare  Lär dig LinkedIn från grunden Ladda ner guiden här!