Analytiker eller labbassistent – så minskar du stressen på jobbet!

life-science-minska-stressen-503000-edited

Att arbeta inom life science, såväl med människor som i laboratorier, kräver enorm uppmärksamhet och koncentration som lätt kan bidra till stress och tära på effektiviteten. Här är 5 tips för hur du minskar stressen i vardagen.

1. Sätt upp gränser!

Känn dig själv och dina gränser. Jobbar du som labbassistent kan du inte ta på dig arbetsuppgifter som egentligen tillhör kemisten eller forskaren. Ta inte på dig mer än du klarar av och jobba inte över om du inte måste. Sätt inte heller orealistiska mål. Även om du vill hinna allt i hela världen har dygnet bara 24 timmar. Prioritera rätt saker.

2. Våga säga nej!

Var inte rädd för att säga nej. Du kan inte göra allt och det kan inte heller förväntas av dig. Oavsett om du är den ende på plats med kunskap om biomedicin just idag så kan du inte vara med i alla sammanhang samtidigt. Har du inte tid för något du blir ombedd att göra så säg hellre nej än att ta på dig en uppgift som stressar dig och som du dessutom inte hinner klart med. Förklara varför du säger nej och stäm av med din chef. Ibland dyker det upp saker som är viktigare än det som redan är planerat. Behöver du prioritera om din arbetstid? Kan du göra det?

3. Slappna av

Koppla bort jobbet en stund under dagen, så långt det är möjligt. Lämna sjukhuset eller byggnaden där du jobbar för att ta en promenad, fika eller gå och träna. Och glöm inte att ta korta pauser när du faktiskt jobbar också! Att arbeta i labb eller med läkemedel är ofta detaljrikt och kräver koncentration och noggrannhet på en högre nivå. Avbrotten ger dig mer energi och gör dig mer fokuserad så du kan återta dina uppgifter med ny kraft.

Inom hälso- och sjukvården är det ofta vanligt att jobba många timmar i sträck, dag ut och dag in. Men får du aldrig en längre vila kommer kroppen till slut inte att orka med, även om du kanske inte har det mest fysiskt betungande arbetet. Ta hand om dig själv och din kropp. Det är inte den akuta stressen som är värst utan den långvariga. Glöm inte att boka tid i kalendern för dig själv!

 4. Ät bra

Hoppa INTE över lunchen, kroppen behöver näring och energi. Tänk på att äta vettigt och håll ditt blodsocker på en jämn nivå genom att äta frukt eller nötter mellan måltiderna. Läs blogginlägget Så utrotar du energitjuvar för att få fler tips på hur du håller energin uppe!

5. Sov ordentligt

För lite sömn leder till koncentrationssvårigheter. Att jobba som till exempel biomedicinsk analytiker kräver en enorm koncentrationsförmåga och noggrannhet – så att slarva med sömnen är det sämsta du kan göra. Arbete i labb eller på sjukhus kan ofta vara mycket stressigt, vilket i sin tur också kan ge problem med sömnen. Undvik att hamna i en ond spiral och se till att försöka sova ordentligt.

 

Är det för stressigt på jobbet trots tipsen? Känns det som om du skulle vilja ta din karriär inom life science till nästa nivå istället?Signa upp dig på vårt nyhetsbrev i formuläret här på sidan och få den senaste informationen från oss på Poolia Life Science om nya tjänster och uppdrag! Passa också på att följa oss på LinkedIn.

LinkedIn-guide för nybörjare  Lär dig LinkedIn från grunden Ladda ner guiden här!