Pontus Andersson, Lyko: “Att vara nyfiken och vilja lära sig nya saker är viktigare än något annat”

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Pontus Andersson, Lyko: “Att vara nyfiken och vilja lära sig nya saker är viktigare än något annat”</span>

 

Vassa ekonomer utgör en viktig del av affären inom varje framgångsrik organisation. Vi har pratat med Pontus Andersson, Chief Financial Officer på Lyko, om vilka egenskaper som är viktiga att ha inom deras ekonomiavdelning, och varför det kan vara avgörande att ta hjälp från ett specialiserat rekryterings- och konsultbolag för att hitta rätt kandidat när nyckelpersoner ska tillsättas.

Det roligaste med rollen som CFO på Lyko är att få arbeta brett med de ekonomiska frågorna, anser Pontus Andersson. Han har arbetat på företaget i två år, och det som lockade honom att tacka ja till tjänsten var både det starka varumärket och den spännande tillväxtresa som bolaget befinner sig i. 

– Det roligaste är variationen och bredden på de olika frågorna som vi arbetar med. Allt från strategiska frågor till mer vardagsfrågor. Man får jobba med hela spannet av det som berör bolaget, det är den stora tjusningen.

Expansiv tillväxt väntar
Eftersom Pontus även lockas också av att befinna sig i utmanande miljöer passar det honom väldigt bra att arbeta inom ett tillväxtbolag som Lyko. 

– Skillnaden när du arbetar i ett tillväxtbolag är att många frågor dyker upp oväntat, då gäller det att ta tag i dem och lösa dem trots att du inte alltid har en tydlig lösning på frågorna. I alla tillväxtbolag behöver du på sätt och vis betta på framtiden i besluten du tar, till exempel när det gäller hur mycket kostnader vi bör och kan dra på oss. Det handlar om att balansera och också om att parera om den förväntade tillväxten inte kommer. Den balansgången kan vara svår. 

Lyko är inne i en expansiv och strategisk tillväxtfas, och förutom en stark position på hemmaplan ökar även tillväxten för marknaderna Finland, Norge och Danmark.

De allra viktigaste egenskaperna
I ett tillväxtbolag där frågor och beslut kan komma snabbt och oväntat är den kanske viktigaste egenskapen att vara förändringsbenägen. Enligt Pontus erfarenhet finns även ytterligare några egenskaper som man bör besitta i rollen som CFO, både när det gäller att få verksamheten att fungera och gällande ledarskapet. 

– Man måste kunna hantera förändringar och gärna vara van vid att arbeta i ett föränderligt klimat. Det handlar också att försöka vara lugn och inte stressa upp sig. Man behöver vara bekväm i att man inte att sitter på alla svaren, annars riskerar det att bli jobbigt. Viljan att lära sig nya saker är också viktig, och då spelar det egentligen ingen roll vilken nivå du är på, det är lika viktigt oavsett roll. Är du nyfiken och har viljan att lära nytt är det viktigare än något annat. Då kommer man att komma långt.

När man rekryterar nya medarbetare till ekonomiavdelningen, exempelvis redovisningsekonomer och controllers, finns det flera aspekter att ta hänsyn till – både för den som söker tjänsten och för arbetsgivaren som letar efter kandidater, anser Pontus.

– Man måste utgå sig vilken fas bolaget befinner sig i, är det som för oss en tillväxtfas, eller går det åt andra hållet? Alla personligheter passar inte i alla organisationer. I ett mindre företag måste du få in mer kompetens och kunskap i samma person. Ju större bolaget är, desto mer specialiserade kan rollerna vara. 

På Lykos ekonomiavdelning finns controllers, redovisningsekonomer, redovisningsassistenter, och även medarbetare som arbetar med lönefrågor. 

– Det viktigaste för att vi ska få det att fungera i teamet är en bra sammanhållning. De som arbetar hos oss behöver kunna samarbeta och känna att de kan vända sig till varandra för att ställa frågor. Därför är det också viktigt att alla kan och vill dela med sig av sin kunskap. På så vis växer alla. Det är viktigt att ha en positiv atmosfär där alla växer och utvecklas tillsammans och inte är rädda för att göra fel.

Rekryteringsbolag lockar rätt ekonomer
Företag som vill locka de vassaste ekonomerna till sin arbetsplats behöver vässa på varumärket och företagets employer brand – det vill säga möjligheten att attrahera och behålla medarbetare, det tror åtminstone Pontus.

– I det första läget handlar det om varumärket och vilken profil varumärket har. Det är det som ligger till grund för det första intrycket. Därefter börjar de flesta läsa på om hur företagets policys ser ut. På Lyko har vi arbetat mycket med vårt varumärke och vi syns mycket i media. Det hjälper till när man ska attrahera medarbetare. 

Ska man använda ett externt specialiserat rekryterings- och konsultbolag för att tillsätta
nyckelpositioner måste de förstå företaget på djupet och det specifika behovet i mer detalj.

För att tillsätta nyckelpositioner där det är viktigt att hitta rätt kandidat ser Pontus flera fördelar med att ta hjälp av ett specialiserat rekryterings- och konsultbolag. Då väljer han gärna de som på djupet förstår företaget och det specifika behovet.

– Rekryteraren måste förstå i vilken fas bolaget är i och vad det är man söker. För att göra det måste den kunna tolka och förstå vilken kultur företaget har och vägleda i vilken typ av profil bolaget bör söka efter för att hitta rätt kandidat. Det handlar om mer än att tratta ner den aktuella rollbeskrivningen. Istället för att säga att man söker efter en redovisningsekonom behöver man specificera vilken typ av redovisningsekonom man söker efter. 

Nya utmaningar ställer nya krav
Ju mer seniora roller som behöver tillsättas, desto mer relevant är det att ta hjälp av specialiserad rekryterare som har ett nätverk och tillgång till rätt kandidater, menar Pontus. 

– Det är viktigt att rekryteringsbolaget har erfarenhet kring ekonomiområdet och har ett upparbetat nätverk, samt för löpande diskussioner med kandidater, och förstår deras behov.

När det gäller Lykos ekonomiavdelning kommer den sannolikt att utvecklas en hel del under de närmaste åren, både i takt med att bolaget fortsätter växa och ur ett kompetensperspektiv. Nya 

– Jag tror att vi kommer att behöva ha en ökad kompetens på ekonomiområdet inom Europa, i takt med att vi expanderar vår verksamhet till fler länder utanför Norden. Vi behöver ta reda på hur det ser ut gällande exempelvis skattefrågor i de olika länderna, då kommer vi också behöva mer kompetens inom de olika koncernerna. 

Framöver kommer det att bli otroligt viktigt med rätt IT-stöd, för att kunna ha en så effektiv och bra organisation som möjligt, fortsätter Pontus.

– Vi behöver se till att implementera system som gör att vi blir effektiva, och för att det ska fungera behöver vi förstå systemen. I grund och botten handlar det om att vi ska kunna klara av att växa utan att vi blir jättemånga fler inom ekonomiavdelningen. Med ett effektivt och bra systemstöd i botten kan vi göra det.