Så lyckas du med kandidatupplevelsen

Värnar du om kandidatupplevelsen kommer du samtidigt stärka företagets employer brand. Men hur lämnar du egentligen ett gott intryck och vad får du inte missa? Vi har talat med två experter; Petra Fryxell, processansvarig för Poolia rekrytering och Simon Werner-Zankl, grundare av rekryteringsverktyget Trustcruit om vad som krävs.

Ska ni attrahera de bästa talangerna är det oerhört viktigt att ständigt skapa er en uppfattning om hur kandidaterna ni möter ser på ert företag. Petra Fryxell är en av dem som säkerställer att Poolias processer optimeras ur såväl kundens som kandidatens perspektiv. Ett stort fokusområde handlar om kommunikationen till varje kandidat, ur flera aspekter. 

– Som kandidat lägger du ner ett otroligt engagemang när du söker jobb och du har en önskan om att bli sedd och hörd. Därför är kommunikationen avgörande för upplevelsen av företaget. 

Poolia utgår från devisen att det är bättre att skicka ett mail för mycket än ett för lite. Även meddelanden om att processen står still är uppskattade och gör att kandidaten inte känner sig ignorerad. Hur ofta vi kommunicerar är dock inte allt, det är minst lika viktigt på vilket sätt vi gör det.

– Det är vanligt att känna sig i underläge som kandidat, därför är vi noga med att ha ett respektfullt bemötande vid varje situation. Alla kandidater ska känna sig trygga med att svara ärligt på de frågor som vi ställer, inte ge de svar som de tror att vi vill höra. De ska också våga ställa frågor tillbaka och förstå att de tas på allvar. Genom åren har jag märkt att kandidaten slappnar av mer när jag bjuder på mig själv i början och under mötet visar mig närvarande och fokuserar på kompetenserna för rollen.

Som rekryterare behöver du vara mån om varje kontakt. Du kommer att stöta på samtal av svårare karaktär men kan du ta en diskussion även med de som inte går vidare vinner du förtroende. 

– Du behöver vara beredd på att vissa kommer bli besvikna, de kanske har fallit på målsnöret under flera rekryteringsprocesser. Ta dig tid för ett personligt samtal och förklara varför personen fick ett nej från er den här gången. Då har du chans att få en kandidat som talar gott om dig och dessutom kan tänka sig att söka nästa gång det finns en öppning.

Utvärdering är A och O

Oavsett hur välarbetade strategier ett företag har och hur erfaren rekryteraren är går det aldrig att ta för givet att kommunikationen når fram. Som ett led i att stärka kandidatupplevelsen valde Poolia att integrera rekryteringsverktyget Trustcruit. 

Verktyget skickar automatiskt ut enkäter till samtliga kandidater under olika skeden av rekryteringsprocessen och samlar in feedback som enkelt kan analyseras. Enkäterna skräddarsys och fångar upp frågor kring alltifrån kommunikationen under processen till helhetsintrycket. 

– Genom att nyttja Trustcruit får Poolia en ärlig bild av hur kandidatupplevelsen ser ut. Verktyget gör det smidigt för Poolia att mäta hela processen och coacha varje rekryterare till att utvecklas, förklarar Simon Werner-Zankl, grundare av Trustcruit. 

Samarbetet mellan Poolia och Trustcruit inleddes med en kartläggning över vilka områden som skulle förbättras i ett första skede. 

– Under ett av våra första projekt tillsammans fokuserade vi på nej tack-upplevelsen, hur rekryteraren skulle leverera ett nej till kandidaten. Sedan dess har jag sett en helt fantastisk utveckling. Jag blir väldigt imponerad över Poolias arbete, hur de tänker och agerar. Särskilt med tanke på deras storlek och volym. De har gjort en enastående förbättringsresa, berättar Simon och tillägger:

– Jag älskar hur Poolia förstår och har en acceptans för kandidatupplevelsen, hur de värderar den. Som kund kan man känna sig trygg med Poolia.

Precis som Petra understryker Simon vikten av att fokusera på kommunikation genom tät dialog, återkoppling och feedback. Han skickar också med två andra tips mot en framgångsrik rekryteringsprocess:

– Lyft ämnet på kontoret. De individer som påverkar kandidatupplevelsen behöver förstå hur viktigt deras avtryck är för företaget. Och sist men inte minst, se bortom de delar som just ert företag premierar högt. Identifiera de brister som ni inte visste fanns och jobba aktivt med dem.

 

 

Vad är mest kostnadseffektivt: rekrytera själv, hyra in personal eller ta in  hjälp? Ladda ner vår guide!