Så överlever du på ditt nya jobb - 7 handfasta tips

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Så överlever du på ditt nya jobb - 7 handfasta tips</span>

Grattis! Du har lyckats kamma hem det där åtråvärda jobbet och glädjen är total. Men det är nu paniken sätter in, för det är aldrig lätt att komma in ny på en arbetsplats. Här kommer 7 handfasta tips som hjälper dig en bit på vägen. 

1. Våga fråga

Var nyfiken på dina kollegor och ställ frågor. Börja med “Hej, jag är ny” och fråga personerna om deras jobb. De allra flesta gillar att prata om vad de gör och hjälpa andra – passa på att utnyttja det till max. Våga också fråga vad som förväntas av dig. Har du koll på det kan du slappna av och fokusera på att lära dig så mycket som möjligt.


2. Var social

Att vara social är en balansgång. Bjud på dig själv och ditt privatliv, men var inte för privat. Var även försiktig med att ta över, utan håll en låg profil i början, se och lär hur det fungerar först.

Undvik även svordomar, ironi och exempelvis sexskämt. Ironin kan du sedan känna in dig på och se hur jargongen går. Skitsnack, gnäll och skryt bör du däremot alltid undvika, oavsett hur jargongen är.

Arbetsuppgifterna bör du prioritera lika med den sociala biten i början. Försök i möjligaste mån att prioritera båda delarna lika mycket inledningsvis, och måste du välja: var social. Försök även bygga nätverk inom olika avdelningar på arbetsplatsen och erbjud hjälp där du kan. Att ha en social kompetens tar dig ofta lika långt som yrkesskicklighet.

6 steg till ett lyckat nätverkande  Lär dig bygga och vårda dina relationer Ladda ner guiden!

3. Spionera

Du behöver inte följa efter kollegorna efter arbetstid – utan se istället till att studera ritualerna på arbetsplatsen. Småpratar folk med varandra innan dagen sätter igång, eller pratar de inte överhuvudtaget? Försök känna in stämningen och ta reda på vilka formella och informella regler som finns.


4. Var glad

Är du en glad person? Visa det! Om du inte är särskilt glad – låtsas! De första dagarna på en arbetsplats kan alltid kännas lite förbryllande och ofta kan man tvivla på om man klarar arbetsuppgifterna. Men är du positiv kommer dagarna bli lättare, och du sprider även en positiv stämning på kontoret.

 

 

5. Ät lunch och fika med kollegorna

Försök att se till att vara med på både fika och luncher. Prata hellre med kollegorna om deras hobby, favoritfilmer eller nya böcker, och försök undvika lite mer kontroversiella ämnen som politik och religion. Fika ska vara trevligt och mysigt och ge er energi för arbetsdagen.

Pejla gärna läget inför arbetsplatsens lunchtraditioner. Har kollegorna med sig matlåda – ställ dig och laga matlådor för veckan så att du också är redo. Äter de ute? Följ med – även om du kanske riskerar att blir ruinerad de första veckorna är det värt det i längden.

Dags för AW? Ta det lugnt med öl och andra alkoholhaltiga drycker. Du vill inte bli för berusad tillsammans med kollegorna första gången ni går ut tillsammans.


6. Var inte en slöfock!

Jantelagen är ett faktum och bör hanteras med precision på en ny arbetsplats. Du bör vara aktiv så att du syns, kavla upp ärmarna och visa resultat. Men glöm inte bort lite finkänslighet och finess, och ta dig inte an mer jobb än du klarar av när det gäller själva arbetsuppgifterna.


7. Skvallra inte

Sista tipset, men det allra viktigaste – skvallra inte! På de flesta arbetsplatser finns det människor som inte kommer så väl överens. Se till att undvika skvaller och se till att inte dras med i rykteskarusellen.

Undvik även att prata illa om kollegor eller chefer. Det fungerar ofta som ett kortsiktigt sätt att skapa band – men gynnar dig inte i det långa loppet. Det kan hända att det finns läger på arbetsplatsen och att du oavsiktligt hamnar på någon sida. Försök att ha en neutral relation till alla dina kollegor och ledare.

 

Funkar det inte på nya jobbet trots tipsen? Se våra lediga tjänster här!