Sommarvikarier inom IT - därför är det viktigt

 

Vad ska man tänka på vid rekrytering av sommarbemanning inom IT-branschen – och varför är det viktigt? Enligt Jennifer Nilsson, affärsområdeschef på Poolia SupportIT, är sommaren den perfekta tiden att låta studenter med sug efter sommarjobb och erfarenhet ta tag i allt det som inte hinns med under resten av året. Här delar hon med sig av sina bästa tips inför sommarbemanningen.DSC_0477

Vara ute i god tid 

I min roll som Affärsområdeschef för SupportIT har jag genom åren träffat många studenter som är sugna på sommarjobb inom IT och min erfarenhet säger att man kan aldrig påbörja rekryteringen för tidigt. Redan nu, i februari-mars, är det dags att börja fundera på hur ni vill bemanna i sommar och vilken typ av kompetens ni kommer att behöva.                                       Jennifer Nilsson, Affärsområdeschef
                                                                      Poolia SupportIT

Tänk på att de som studerar är väldigt måna om att skaffa sig sommarjobb och de börjar redan nu skicka ut sina intresseanmälningar. Vi på Poolia märker av att intresset är väldigt stort och har redan fått in mängder av ansökningar till vår sommarjobbsanmälan (vår bank av kompetenta och tillgängliga personer blir större och större!). Även om det självklart kommer gå att lösa bemanning om ni börjar rekrytera precis innan sommaren också är det nu de mest eftertraktade kandidaterna blir anställda. 

Anställa utanför boxen
Fundera över vilka krav ni verkligen måste ställa på en sommarvikarie. Eftersom det handlar om en tillfällig tjänst är det viktigt att kunna och våga vara lite flexibel med krav på tidigare erfarenheter och se möjligheter istället för hinder om någon inte prickar in precis hela kravlistan. De flesta studenter har trots allt inte arbetat så mycket inom sitt fält innan men även de allra mest juniora kan visa sig sitta på stor kompetens och utvecklingsmöjligheter. Någon som kommer direkt från utbildningen har också ofta nya kreativa tankesätt och är uppdaterad inom de senaste systemen och teknikerna, vilket kan vara en stor tillgång. Om ni anställer en “oslipad diamant” för sommarperioden kan det också leda till en mer färdig och inskolad kandidat som är redo att hoppa in som extrajobbare eller vikarie under höstterminen.

Ha en bra onboardingprocess
En bra och strukturerad onboardingprocess är precis lika viktigt när det kommer till sommarbemanning som vid vanliga anställningar – en medarbetare som inte fått en ordentligintroduktion har mindre möjligheter att vara effektiv och produktiv på arbetet. När det kommer till just sommarvikarier är det viktigt att se till så att det finns kontaktpersoner som är tillgängliga under sommaren, och att samtliga processer har tydliga och väl uppdaterade lathundar där personen själv kan söka information. På det viset undviker ni att ledig personal blir störd under semestern. Som chef kan det vara bra att sätta sig ned och skriva en lista över vanliga frågor och svar kring vad som gäller i lokalen och sådant teamet brukar stöta på. När det kommer till onboarding är tydlighet A och O.

 

Använd tiden väl
Sommaren är en perfekt tid att ta tag i sådant som ligger långt ner i backloggen under övriga året. Genom att ta in sommarvikarier har ni plötsligt all möjlighet att göra sådant som passar perfekt när övriga anställda är lediga – som att laga trasiga datorer, uppdatera system, lösa tekniskt strul eller flytta IT-utrustning från ett kontor till ett annat. Även om personens cv ännu inte är så välfyllt får man inte glömma att många som väljer en yrkesbana inom IT har varit hela släktens IT-support sedan barnsben och har inga problem med att lösa enklare hygienfaktorer som ordinarie personal inte hinner. Hitta kandidater som kan göra er sommar till den mest produktiva på länge!

 

Att hitta rätt person för sommarjobbet kan vara svårt, men vi på Poolia samarbetar med landets skolor och universitet och har ett brett nätverk av studenter med rätt profil som är tillgängliga och redo att hoppa in som sommarvikarie hos er. Kontakta mig så hjälper jag er med rätt matchning.

Jennifer Nilsson, affärsområdeschef Poolia SupportIT 
0720-79 69 88 
jennifer.nilsson@poolia.se