Så attraherar ni framtidens talanger – Karl-Johan Hasselström föreläser om employer branding på The Wonder Event

Karl-Johan Hasselström har ägnat de senaste 20 åren åt att hjälpa både globala och lokala företag att attrahera och rekrytera rätt talanger. Idag är han vd på QRIOS Minds & Insights och under “The Wonder Event” föreläser han om vikten av employer branding och hur man lyckas med det. 

Även om Karl-Johan Hasselström inte ser sig själv som en professionell föreläsare är han en rutinerad talare som under de senaste åren har presenterat sina insikter om employer branding för publik över hela världen. Siemens, Shell och Loreal är bara några exempel på företag som tagit hjälp av Karl-Johan för att bygga upp sina talangstrategier.
På “The Wonder Event” hoppas han kunna bjuda på både inspiration och verktyg. Namnlös design (38)

– Nyckeln till ett bra employer brand är ett “employe value proposition" och kärnan i min föreläsning är byggstenarna för att ta fram det. Jag kommer berätta om hur man tar fram ett attraktivt och särskiljande arbetsgivarvarumärke, bra och mindre bra exempel från verkligheten samt ge handfasta tips, säger Karl-Johan. 


Employer branding viktigare än någonsin
Under de 20 år som Karl-Johan har arbetat med arbetsgivarvarumärken har frågan enligt honom gått från att vara “något halvkonstigt som HR sysslar med” till att bli en ledningsgruppsfråga. Idag är konkurrensen mellan talangerna så stor att frågan är viktigare än någonsin. 

– Internet och sociala medier har självklart bidragit till att det är enklare för kandidater idag att samla in information om en potentiell arbetsgivare. Det är svårare för företag att särskilja sig och komma igenom bruset när man bara får en millisekund av någons uppmärksamhet, säger Karl-Johan. 

Samtidigt betonar han  att man inte måste vara attraktiv för alla utan att det handlar om att få in rätt personer av rätt anledningar. De monetära aspekterna är inte längre det som alltid lockar mest utan olika kandidater efterfrågar olika saker. En bra employer branding-strategi kan alltså vara ett sätt att använda budgeten smartare. 

– Employer branding handlar om att kunna profilera sig som arbetsgivare mot precis den typ av talanger man vill anställa. Det är ett måste för att framtidssäkra sin verksamhet, säger Karl-Johan. 


Så kommer ni igång med employer branding-arbetet – tre snabba tips från Karl-Johan Hasselström.

  1. Istället för att gissa er fram, var datadrivna och fatta beslut baserade på fakta. One size does not fit all – utgå från de olika målgruppernas önskemål. 
  2. Titta på era konkurrenter och se vad de gör. Säkerställ att det ni kommunicerar är attraktivt och annorlunda. 
  3. Tänk utanför boxen – det är det det autentiska som verkligen skapar effekt. Se efter vad ni redan kan göra själva istället för att anlita en dyr byrå. 

Om ni vill lära er mer om hur ni kan attrahera framtidens talanger genom ett starkt employer branding-arbete är The Wonder Event ett tillfälle ni inte vill missa. Anmäl er nu för att lyssna på Karl-Johan Hasselströms föreläsning om ämnet och få handfasta tips för att ta er employer branding-strategi till nästa nivå. 

Klicka på länken för att anmäla er redan idag!