Vad är en kombikonsult?
En kombikonsult är i princip vad det låter som. En person som har kompetens och erfarenhet för att kunna arbeta med två olika områden inom ett företag samtidigt. Ja, inte på samma gång utan halva veckan som redaktör och halva som assistent kanske. Precis som i exemplet ovan – 50 % på ekonomiavdelningen och 50 % på marknadsavdelningen, men arbetsdagarna kan naturligtvis se olika ut och likaså procenten.
En lättare rekrytering
Att anställa någon på 50 % är inte lätt. Och eftersom de flesta vill ha en heltidstjänst riskerar du nästan alltid att förlora personen ganska tidigt. Att därför leta efter en person som kan två områden och som får jobba heltid är därför lättare. Det resulterar även i att konsulten inte direkt är på jakt efter ett nytt jobb utan stannar hos er.
För att få detta att fungera så måste ni kommunicera mellan avdelningarna. Ni måste se över era behov tillsammans istället för att sitta på egen kammare och arbeta. Börjar ni dra i trådar kanske det öppnar sig fler dörrar och ni kan hitta fler avdelningar som behöver samma lösning. Läs gärna guiden "Så gör du en ännu bättre behovsanalys"!
Så, märker du att ni har behov av endast en deltidstjänst, undersök behovet i de andra delarna i bolaget, tillsammans kanske ni kan anställa en kombikonsult som inte bara kommer lösa era behov, utan även stanna kvar en längre tid. Läs mer om missarna ekonomichefer gör vid rekrytering!