5 måsten innan ni rekryterar

upptäcklinked.jpg

2. Ett starkt varumärke

Om alla känner till dig och gillar dig är det enkelt att rekrytera. I annat fall behövs mycket tid och jobb läggas på att föra fram hur attraktiv arbetsplatsen är. Läs gärna vår kostnadsfria guide: Vad är en attraktiv arbetsplats?

3. Ett bra system

Hur ofta rekryterar ni? Om svaret är ”dagligen” har ni antagligen ett fullt ut fungerande och smidigt system för hur rekryteringen ska gå till. Annars bör man å det snaraste hitta ett sätt hur en bra rekrytering ska gå till, både logistiskt och vilka bedömningskriterier som ska väga tyngst. Men man bör inte heller glömma att det tar tid att hantera och rangordna alla inkommande CV:n,  att skicka tack-brev till de som sökt för att inte skapa bad-will och finnas där för att svara på alla tänkbara frågor från kandidater. Bland mycket annat.

7 steg mot en framgångsrik rekrytering Ladda ner guiden här

4. Gott om tid

Visst kan man hitta rätt på första bästa. Men ärligt talat tar rekrytering tid. Mycket tid. Och vems tid? Vad ska försakas för att tiden ska räcka till att leta upp rätt kandidat? Bestäm er innan för att undvika de absolut största konflikterna i arbetsgruppen.

5. Råd att misslyckas

Ibland blir det fel. Trots att alla fick rätt magkänsla och personen verkade som klippt och skuren för just ert företag. Tyvärr måste man då börja om processen, för second best kanske var så bra att hon eller han hittat något annat spännande. Räkna med att ta ovanstående steg en gång till.

Läs inlägget: Så mycket förlorar du på en felrekrytering.

 

1. Ett stort kontaktnät

Kort sagt blir det enklare att hitta nålen om höstacken är större. För ju fler du har att välja mellan, med olika kompetenser och erfarenheter, desto större chans att hitta den optimala kandidaten.