8 snabba tips för en lyckad intervju

2017-03-16 08:23 Poolia Karriär

Det är viktigt att tänka på flera delar vid en anställningsintervju. Här är 8 snabba tips som hjälper dig på vägen.

  1. Glöm inte förarbetet kring vad som är viktigt för dig i ditt nästa jobb
  2. Lyssna ordentligt på frågorna som den som intervjuar ställer dig innan du svarar.
  3. Försök svara så uppriktigt som möjligt. 
  4. På frågan om negativa sidor, var beredd på att lämna exempel, men undvik klyschor – "jag är otålig och ambitiös". Berätta om negativa erfarenheter på ett positivt sätt, till exempel vad du har lärt dig.
  5. Tänk igenom i förväg varför du söker tjänsten och varför företaget ska anställa just dig. Då är det lättare att förmedla det vid intervjun. 
  6. Var påläst och förberedd. Ju mer du tagit reda på om jobbet, desto bättre intryck gör du.
  7. Våga ställa frågor. Då verkar du mer intresserad och får dessutom lära dig mer om tjänsten och företaget.
  8. Prata inte illa om tidigare arbetsgivare.

Lästips: Så nailar du ditt lönesamtal!

LinkedIn-guide för nybörjare  Lär dig LinkedIn från grunden Ladda ner guiden här!