Karriärkris?

Förr eller senare drabbas de flesta av någon typ av karriärkris – man börjar ifrågasätta vad man gör, varför man gjort valen man gjort och om man verkligen är där man borde vara. I det här blogginlägget vill jag lyfta några saker man kan tänka på för att ta sig ur en karriärkris.

Kan jag stå för det jag gör?

Det bör vara den första frågan du ställer dig själv när du hamnar i en så kallad karriärkris. Vad är egentligen viktigaste för dig och vad vill du göra? Är det mer plus än minus när du utvärderar din arbetssituation eller tvärtom?


Ställ dig även frågor som:

  •       Trivs du med företaget du arbetar på, har ni fortfarande samma värderingar?
  •       Trivs du med dina arbetsuppgifter?
  •       Trivs du med dina kollegor?
  •       Saknar du något idag? Är det något du kan få om du tar upp frågan med din chef?

Du kanske behöver vidareutveckla dig själv, byta bana eller helt enkelt ta en timeout. Det är faktiskt möjligt att ta tjänstledigt en period för att prova någonting helt annat.

Hur tar jag mig vidare?

Fundera på vad du vill och inte vad du borde göra. Många fastnar ofta i att tänka karriär istället för att tänka på vad man tycker är stimulerande och utvecklande. Ta reda på vad du tycker om – för det är det som gör dig lycklig i slutändan.

LinkedIn-guide för nybörjare  Lär dig LinkedIn från grunden Ladda ner guiden här!Jag vet vad jag har, men inte vad jag får…

Det är väldigt lätt att bli bekväm i det man känner till även om det nödvändigtvis inte längre känns utmanande. Man vet vad man har och det är ”ok”, men inte vad man kan få och det skulle ju kunna bli sämre. Fick man en garanti på att en förändring skulle resultera i något bra och positivt skulle säkert fler våga ta steget. Vad är det värsta som kan hända? Hellre ångra det du gjorde än det du aldrig gjorde.

Ta hjälp!

Situationer som dessa kan vara svåra att ta sig ur, så känner du dig vilsen – ta hjälp av en jobbcoach eller personlig coach. Det kan hjälpa dig att inse vad du faktiskt vill och att våga ta steget till något nytt. Det kan även vara bra att skaffa en mentor, en person som du kan bolla tankar med och som kommer med tips och råd längs vägen.

 

Att börja ett nytt jobb är lite läskigt men oftast väldigt kul. Så här överlever du ditt nya jobb!