Därför behöver inte hela IT-avdelningen vara supersocial

social_inlagg.jpg

Är social kompetens nödvändigt för alla?

Visst behöver man ha social kompetens om man har kundkontakt varje dag, men om man inte har det, är det verkligen nödvändigt då? På en IT-avdelning fungerar det även med personer som älskar att gå in i sig själva och grotta ner sig i problem och lösa dem. Oftast finns det andra i teamet som kan komplettera med den sociala egenskapen och som kan agera front till kund. Alla har olika styrkor som man vill bidra med.

Är du IT-chef? Då borde du läsa det här inlägget: Vanligaste missen du som IT-chef gör när du rekryterar. 

Ord som kan skrämma bort de bästa

Många av de som uppfattas som osociala och inåtvända är istället sociala online. Det är där de byter information och diskuterar kod eller liknande intresse. Det är bara en annan variant av att vara social.

Så, varför behöver vi använda ord som utåtriktad, social och öppen när vi letar efter IT-personal? Några kommer känna igen sig, andra inte och vissa blir kanske till och med skrämda. Det är just då du som rekryterar riskerar att förlora de allra bästa på marknaden.

Så gör du en ännu bättre behovsanalys  Vägen till en lyckad rekrytering Ladda ner guiden här

 

Oavsett om det handlar om IT eller inte, så kan inte alla på en avdelning vara likadana. Nej, då blir det svårt att få den där härliga gruppdynamiken. Ett IT-team behöver lite av allt. Tänk dig en god sås, den behöver flera olika motpoler som salt och socker för att bli god. Men det här verkar inte gälla när det kommer till den sociala biten, i alla fall inte i rekrytering.