Du tappar dina bästa kunder utan uppföljning

uppfoljnin.jpg

Dåligt rykte och inga långsiktiga kunder

Vill du vara top of mind hos dina kunder och att de ska prata gott om dig till andra? Dum fråga – klart du vill. Men oavsett hur lyckad en rekrytering kändes så måste du följa upp. Om du inte gör det riskerar du att få dåligt rykte och att dina kunder vänder sig till någon annan. För att undvika detta måste du i ett tidigt skede följa upp för att fånga upp eventuella felaktigheter. Både för att du ska lära dig av dina misstag men också för att kunden och kandidaten ska bli nöjda i slutändan.

En nöjd kund berättar för en person när hen är nöjd. En missnöjd kund berättar för tio.


Uppföljning hjälper dig att:

  • Få långsiktiga relationer med dina kunder
  • Lära dig av dina misstag så att du inte gör om dem
  • Lära känna din kund och leverera bättre resultat
  • Få ett bra rykte
  • Få nästa (och kommande) affärer
  • Påvisa seriositet och att du bryr dig om att göra ett bra jobb
  • Både få en bra relation med din kund och kandidat. Tänk på att en utrekryterad kandidat kan vara din nästa kund, eller personen du köper din nya bil av ;)

När vi har slutfört en rekrytering börjar vi med att skicka ut ett mail till kunden efter en vecka för att kolla hur det går. Efter en månad åker vi ut till kunden för att stämma av med både kunden och kandidaten. Vi gör samma sak efter 5 månader igen. På så sätt kan vi fånga upp om det är något som inte funkar. Allt för att lämna en garanti på det vi gör. Läs mer här om vad vi på Poolia gör när du väljer att rekrytera via oss.

 

Jag har även skrivit:

Elitidrottare och säljare – lika som bär!

Hitta rätt på kandidantens marknad

En rekrytering tar 100 timmar, har du tid?

Hur mycket kostar det att anlita ett bemanningsföretag?

Därför lönar det sig att anlita ett bemanningsföretag  Den effektivaste hjälpen vid rekryteringar Ladda ner guiden här 

 

Jag köpte en ny bil för ett tag sedan. När jag hade hittat bilen jag ville köpa och kört hem den hörde bilföretaget av sig efter bara en vecka. De frågade om jag var nöjd med bilen, om allt fungerade som det skulle och om jag hade fått den servicen jag behövt. En enkel sak som jag uppskattade mycket. Samma gäller för rekrytering, jag ska berätta varför.