Nå passiva jobbsökare och hitta rätt kandidat!

passivakandidater.jpg
Poolia Social Media Boost


Det första är verktyget Poolia Social Media Boost, ett sociala medier-verktyg.
Enkelt förklarat är det en annonstjänst som utifrån en algoritm automatiskt hittar de mest intressanta kandidaterna på Facebook och Instagram – oavsett var de befinner sig idag. Ett mycket träffsäkert sätt för att exponera en platsannons för rätt målgrupp. Platsannonser som har annonserats med Poolia Social Media Boost har fått mellan 20-30 gånger mer läsare än våra andra platsannonser, vilket är en fantastisk ökning.

Search

Trots att jag är specialiserad på digital marknadsföring, så måste jag slå ett slag för Search som en del i rekryteringsprocessen. Search är en metod för att systematiskt arbeta sig fram till personer som matchar en aktuell roll. Med hjälp av att skapa långsiktiga relationer i befintliga nätverk och CV-databaser, samt genom kvalificerade tips ur vårt externa nätverk, kan vi komma i kontakt med rätt personer. Här kan du läsa mer om Search!

 

Att kombinera Poolia Social Media Boost med Search skulle kunna vara vägen till rätt kandidat för er. Vill du veta mer om Poolia Social Media Boost eller Search? Hör av dig till din kontaktperson eller skicka ett mejl till sales@poolia.se så berättar vi gärna mer.

De flesta företag har vid det här laget upplevt svårigheter med att hitta rätt kompetenser. Det är en tuff marknad där många arbetsgivare söker liknande kandidater. Men statistik visar på att betydligt många fler än de som aktivt söker, är intresserade av nya jobbmöjligheter. I det här blogginlägget vill jag därför berätta om vilka verktyg Poolia erbjuder för att hitta rätt kompetenser bland så kallade passiva arbetssökande.

Att det blivit allt krångligare att rekrytera beror dels på de senaste årens högkonjunktur som skapat "kandidaternas marknad", där företag får lägga allt mer resurser på att försöka attrahera och behålla kompetenser. Läs mer om hur du får kandidaterna att välja ditt företag här! En annan anledning är digitaliseringen, som förändrat sättet kandidater söker jobb på, parallellt som det skapats nya roller främmande för både företagen och kandidaterna – vilket tillsammans gjort situationen mer komplext för både kandidater och företag.

Att nå de aktiva arbetssökande idag är relativt enkelt – de finns där jobben finns – på jobbsajter, LinkedIn och i grupper på sociala medier. Men frågan är hur vi når passiva arbetssökande? De som idag redan har ett jobb där de är ganska så nöjda med sina arbetsuppgifter och sin arbetsplats. De som förmodligen skulle tacka ja till ett bättre erbjudande om de hade fått ett. För att anpassa oss efter marknaden och se till att hitta de mest lämpliga kandidaterna har vi därför utvecklat två verktyg.

7 steg mot en framgångsrik rekrytering Ladda ner guiden här